Vinge en smuk drøm. Men en brat opvågning

Vinge har været – og er – et dyrt bekendtskab.  I september 2015 bad Enhedslisten om en oversigt over de hidtidige og budgetterede udgifter til Vinge-projektet.  De viste sig at løbe op i næsten en halv milliard.  Det drejer sig om køb af jord, lobbyvirksomhed, konsulenter, arkitekter, deponering og juridisk bistand.  Nogle af udgifterne er lån, men de skal jo også betales tilbage på et tidspunkt.

De oprindelige ideer i projekt Vinge lød på papiret gode nok.  Det skulle være bæredygtigt.

Men først røg den miljømæssige bæredygtighed.  Opvarmningen kunne ikke hentes fra det øvre grundvand, og byggeriet laves med beton, stål og glas, der kræver store mængder energi.

Derefter røg den sociale bæredygtighed.  Ingen billige almennyttige boliger.

Og nu ryger også den økonomiske bæredygtighed.  Ifølge borgmester John Schmidt Andersen (P4 13.12.2017) medfører Vinge et underskud i 2017 på 162 mio. i kommunekassen og likviditeten er helt i bund.  Og de penge skal findes.  Det kalder økonomifolkene forbedringer, men på almindelig dansk er det besparelser, der går ud over Frederikssunds borgere.

Problemet er at det salg af byggerettigheder som Økonomiudvalget havde regnet med ikke er blevet til noget.  Det som blev fremstillet som en færdig kontrakt i slutningen af juni 2017 har vist sig at indeholde bestemmelser om en såkaldt konsolidering.  Det vil sige at forhandlingerne om betingelserne skal fortsætte.  Og det har vist sig mere end almindeligt vanskeligt.

Hvordan Frederikssund Kommune er endt i den situation er lidt af en gåde.  Frederikssund kommune har haft to rådgivere under udarbejdelsen af kontrakten.  Advokatfirmaet Horten og Per Bendix konsult.  Hvordan sidstnævnte er kommet ind i billedet er mystisk.

Per Bendix er tidligere folketingsmedlem for de konservative og tidligere vinhandler i Hillerød. Han slog sig op under et foredrag i foråret 2014 for det nyvalgte byråd på sine fantastiske finansielle forbindelser.

I en sag om et stort stadion i Køge viste det sig i 2015 at der var mere snak end pengeforbindelser i ham.  Han har dog været god til at skaffe sit konsulentfirma a en million i honorarer mv. om året.

Men historien om Vinges – og Frederiksunds – fald er kun lige begyndt.

Pelle Andersen-Harild, byrådsmedlem for Enhedslisten 13.12.2017