Budgetforhandlinger og skattestigning?

I forbindelse med de igangværende budgetforhandlinger har der i pressen fra Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti været fremført ønsker om at hæve kommuneskatten med 0,5 %.

Frederikssunds økonomiske uføre er en konsekvens af de mange penge, der af det tidligere byråds flertal (Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og SF) i de sidste mange år er brugt på det Vinge, der kollapsede for et lille års tid siden.  Flertallet har brugt penge som var budgetteret, men som aldrig kom i kommunekassen. Det svier til Frederikssunds borgere, hvis velfærd nu er truet. Hertil kommer formentlig en række ulovligheder, som endnu ikke er afdækket.

En stigning i skatteprocenten på 0,5 % kan vise sig nødvendig.  Men da kommuneskatten ikke er progressiv (princippet om at de bredeste skuldre skal bære de største byrder), bliver det den fattigste del af kommunens borgere, der rammes hårdest.

Før Enhedslisten siger ja til en skattestigning, vil vi derfor gennemgå sparekataloget (på hundredvis af sider) nøje, for at sikre at velfærdsområdet – især gamle, unge, skoler og kultur – ikke kommer til at betale gildet.

Hvis der kan skaffes sikkerhed herfor, er EL villig til at stemme for en skatteforhøjelse.

Samtidig skal Erhvervslivet være med til at betale.  Deres forkælelse må stoppe.