Enhedslistens klimaplan 2030

Enhedslisten Frederikssund på gaden med Enhedslistens klimaplan 2030

– en socialt retfærdig vej til det grønne samfund

Enhedslisten præsenterede i februar en samlet og fuldt finansieret klimaplan, der anviser vejen til at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 pct. i 2030. Det er et afgørende skridt på vejen mod et CO2-neutralt samfund.

Lad os love hinanden en hurtig og socialt retfærdig grøn omstilling

Det er muligt at mindske Danmarks klimabelastning tilstrækkeligt, overholde de internationale målsætninger og skabe et samfund, hvor vi ikke udleder mere CO2, end vi optager. Uden at det går ud over dem med de mindste indkomster.

Enhedslisten har en plan, der viser, at der er masser af grund til optimisme, håb og til at slås for forandring. At det kan lade sig gøre at foretage den nødvendige omstilling i tide.

Denne plan ikke bare endnu en klimaplan i rækken. For en plan, der berører enkelte områder af samfundet, er ikke nok. Vi skal bygge vindmøller, men vi kan ikke undgå også at gøre noget ved benzin- og dieselbilerne. For det første, fordi vi ellers ikke når at gøre tilstrækkeligt i tide, og for det andet fordi klimabelastningen ligesom velstanden er meget ulige fordelt.

Vi er oppe mod tunge, økonomiske interesser i landbruget, hos olieselskaber og hos andre, der har tjent meget på at belaste klimaet, men skal vænne sig til markant mindre. Svaret er altså ikke bare at overlade det hele til “grøn vækst” på det frie marked.

Vi skal i gang med store forandringer, men vi kan ikke kræve lige meget af alle. Det vil være dybt uretfærdigt og af gode grunde skabe stor, folkelig modstand – måske gøre det umuligt at nå i mål.
Derfor skal Enhedslistens klimaplan sikre, at det er muligt at leve et godt og trygt liv for almindelige mennesker – både i byen og på landet. Og de mennesker, hvis job bliver truet af omstillingen, skal hjælpes videre til nogle af de mange nye, grønne job, der bliver skabt. Mens de virksomheder, der sviner mest og tjener mest, skal betale mest.

Der er med andre ord ikke bare brug for en række enkeltstående forslag. Der er brug for en ny, grøn samfundskontrakt. Vi skal love hinanden, at vi som individer og som samfund skal leve hundrede procent inden for klodens grænser, og at vi er villige til at gennemføre det, der skal til. Til gengæld må de nødvendige forandringer ikke bidrage til at øge den ulighed, der allerede er på himmelflugt.

Læs klimaplanen her:

Enhedslisten Klimaplan 2030